Skip to content
Filter icon Filter

Hou je ook zo van zoete aardappel? Wij inspireren je met 3 verschillende bereidingswijzen. Heerlijke frietjes, lekkere partjes of gezonde chips? Zo pak je ’t aan!

Bosto - zoete aardappel gesneden

1. Zoete aardappelfrietjes
Jezelf zonder schuldgevoel trakteren op frietjes? Ga voor zoete aardappelfrietjes. Ze zijn heerlijk en een stuk gezonder dan aardappelfrietjes. Dat komt omdat ze minder zetmeel bevatten en meer vezels, waardoor je sneller vol zit.

Zo doe je dat:
Snij je zoete aardappel in reepjes en leg 30 minuten in koud water. Zo worden je frietjes extra krokant! Doe vervolgens je frietjes in een kom en hussel er olijfolie en zout door. Leg nu op de bakplaat met bakpapier en zet de oven op 180°C. Bak ongeveer 30 minuten.

2. Zoete aardappelpartjes
Partjes zoete aardappel uit de oven zijn superlekker in een lauwwarme salade of een ovenschotel.

Zo doe je dat:
Verwarm de oven voor op 200°C. Snij de knollen in partjes en leg samen met wat olie in een braadslee. Voeg kruiden of look toe naar eigen smaak.

Laat deze nu 40 minuten in de oven bakken. Tip: superlekker met een beetje paprikapoeder.

 

Laat je inspireren door deze ovenschotel met rijst, zoete aardappel en champignons

 

3. Chips van zoete aardappel

Een gezond en heerlijk alternatief voor aardappelchips? Zoete aardappelchips!

Zo doe je dat:
Neem een mandoline en snij je zoete aardappelen in schijfjes. Smeer elk schijfje in met olijfolie en leg ze op bakpapier op je bakplaat.

Tip: belangrijk voor krokante chips is je oventemperatuur. Bak eerst op hoge temperatuur (200°C) zodat het vocht verdampt en vervolgens op lagere temperatuur (180 °C) , voor heerlijk krakende chips. Laat ze vervolgens ongeveer 20-30 minuten in de oven.

 

Smakelijk!

 

Blijf altijd op de hoogte

Elke maand nieuwe recepten, tips én kortingen ontvangen.